באם נשאל יזמים, מנהלי פרויקטים, מפתחים ועוד, מהם השלבים של פיתוח מוצר, לא נקבל תשובה אחת. השלבים הללו משתנים ונבדלים זה מזה בהתאם למוצר אותו רוצים לייצר, אך ניתן למצוא להם מכנה משותף בדמות 4 שלבים מרכזיים, שכל אחד בתורו מעלה גם קשיים מסוימים.
השלב הראשון – ניתוח קהל היעד.
יש להבין מהם תנאי השוק שמצדיקים פיתוח מוצר, והאם יש למוצר ביקוש – האם יש כבר מוצר דומה קיים, האם יש בו צורך. כך, ניתן יהיה להבין מי הם המתחרים, באילו טכנולוגיות וחומרי גלם כדאי להשתמש ועוד, כך שתהליך עיצוב המוצר יהיה מדויק יותר.
הקושי שבשלב זה – קשה מאוד לנבא את תגובת השוק למוצר חדש, ולדעת האם הוא "יתפוס". כדי להתמודד עם קושי זה, יש לערוך מבחני הערכה וסקרי שוק תוך שימוש ברשתות החברתיות כפלטפורמת איסוף מידע, על מנת לנבא בצורה הטובה ביותר את הצלחת המוצר.
השלב השני – תכנון המוצר.
שלב זה הוא קריטי ביותר להמשך התהליך, שכן הוא מגדיר את מאפייני המוצר ובכך גם את אופן השיווק והתמחור שלו בהמשך. מומלץ להשתמש בשלב זה במהנדסים, מתכנתים וכו' (בהתאם למוצר) כדי ליצור תכנון מדויק ככל הניתן.
הקושי שבשלב זה – לעתים, הרצון של צוותי התפעול של המוצר להוזיל את עלויות הייצור של המוצר מחייב לזנוח חלק מהרעיונות הטובים שהוגים צוותי הפיתוח. כדי לגבור על הקושי, על הנהלת החברה לוודא קיום של דיאלוג שוטף בין הצוותים, באופן קבוע ובפרקי זמן מוגדרים.
השלב השלישי – בניית אב טיפוס של המוצר.
מדובר בשלב קריטי לבחינת הצלחתו העתידית הפוטנציאלית של המוצר, שכן היא מאפשרת לבחון בקנה מידה קטן ובעלות נמוכה את ביצועיו, והאם בכלל הוא מוצר שניתן לפיתוח.
על אב הטיפוס להיות נאמן למקור ככל הניתן, בכל המובנים – החל מבחינת מראה המוצר, דרך חומרי הגלם ממנו יורכב, וכלה באופן הייצור שלו. כך ניתן יהיה לערוך מקצי שיפורים למוצר.
הקושי שבשלב זה – פעמים רבות, אב הטיפוס שנבנה לא מייצג את המוצר הסופי, אלא חלק אחד מסוים שלו, כך שלא מתקבלת התמונה המלאה לגבי המוצר. בנוסף, בניית אב טיפוס היא מלאכה הדורשת ניסיון רב ולכן אין ערובה להצלחה.
כדי להתגבר על קשיים אלו, יש ראשית ליצור מספר אב טיפוסים שונים שייבחנו יחדיו כדי לקבל תמונה כולל יותר על המוצר, ובנוסף יש לפנות לאנשי מקצוע מנוסים שיבנו דגמים אמינים ככל הניתן.
השלב הרביעי – ייצור המוצר.
לאחר ניתוח קהל היעד של המוצר, תכנונו לפרטי פרטים ואף בניית אב טיפוס שבוחן את יכולותיו של המוצר במציאות, יש לתכנן את תוכנית הייצור ההמוני של המוצר – דרכי ייצור, פסי ייצור, הוראות ייצור שונות וכמובן, חישוב העלויות של הפרוצדורה כולה.
הקושי שבשלב זה – אחד הקשיים המרכזיים בשלב הייצור, הוא עצם המעבר אליו משלב הפיתוח. בשלב זה לא ברור עדיין מה יהיה היקף המכירות של המוצר, ולא הותוותה עדיין תוכנית ברורה למעבר לשלב הייצור.
מכיוון שפעמים רבות צוות התכנון שקוע בהשלמת הפיתוח של המוצר, קשה לזהות את הרגע בו הישארות בשלב התכנון לא רלוונטית עוד להצלחה העסקית של המוצר. כדי להתגבר על קושי זה, יש להיעזר בחברת ניהול שמתמחה בהשלמת שלב התכנון לפי הצורך בייצור ההמוני.